سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوستی ات را اگر جایگاهی [برایش] نیافتی، نثار مکن. [امام علی علیه السلام]
 
جمعه 95 آبان 14 , ساعت 9:6 عصر

باسمه تعالی

رهبر انقلاب خطاب به جوانان کشور و... فرمودند : ((بدانید در آینده خرمشهرها در پیش است؛ البته نه در میدان نظامی، بلکه در میدانی که ویرانی های جنگ نظامی را ندارد و برعکس آبادانی نیز به دنبال دارد اما از جنگ نظامی سخت تر است))

معظم له در ادامه افزودند : ((در مقطع فعلی، یکی از وظایف مهم همه دلسوزان، دوستداران و وفاداران به انقلاب ، تبیین، روشنگری و آشنا کردن ذهن ها با اعماق و ژرفای حقایق و شعارهای انقلاب است.))

رهبر انقلاب همه را به اهتمام به موضوع تبیین و روشنگری و کارهای عمقی توصیه مؤکد کردند و گفتند :((تبیین شعارهای انقلاب و روشنگری نسبت به عمق این شعارها، از لوازم اساسی تحقق جهاد کبیر است زیرا شعارهای انقلاب، همچون نشانه و شاخص، مسیر صحیح انقلاب و صراط مستقیم را نشان می دهند.))

 لذا در تعریف جهاد کبیر فرمودند «جهاد کبیر» یعنی چه؟ یعنی اطاعت نکردن از دشمن، از کافر؛ از خصمی که در میدان مبارزه با تو قرار گرفته اطاعت نکن. اطاعت یعنی چه؟ یعنی تبعیّت؛ تبعیّت نکن. تبعیّت نکردن در کجا؟ در میدان‌های مختلف؛ تبعیّت در میدان سیاست، در میدان اقتصاد، در میدان فرهنگ، در میدان هنر. در میدان‌های مختلف از دشمن تبعیّت نکن؛ این شد جهاد کبیر».

ایشان فرمودند: «[امروز] جنگ نظامی مطرح نیست؛ امروز برای کشور ما جنگ نظامیِ سنّتی و متعارف احتمال بسیار بسیار ضعیفی است لکن جهاد باقی است؛ جهاد یک چیز دیگر است. جهاد فقط به‌معنای قتال نیست، فقط به‌معنای جنگ نظامی نیست؛ جهاد یک معنای بسیار وسیع‌تری دارد. در بین جهادها جهادی هست که خدای متعال در قرآن آن را «جهاد کبیر» نام نهاده {است}. این تقسیم‌بندی غیر از تقسیم‌بندی جهاد اکبر و جهاد اصغر است: جهاد اکبر که از همه سخت‌تر است، جهاد با نفْس است، همان چیزی است که هویّت ما را، باطن ما را حفظ می‌کند؛ جهاد اصغر، مجاهدت با دشمن است، منتها در بین جهاد اصغر یک جهاد هست که خدای متعال آن را «جهاد کبیر» نام نهاده که آن همین است یعنی جهاد کبیر

مقام معظم رهبری :

امام کبیر ما عصر جدیدی را آغاز کرد ، و امروز که دلها و جان هایمان لبالب از حسرت فقدان آن عزیز بی همتای امت اسلامی ، بزرگترین وظیفه ی ما این است که مشخصات عصری را که امام (ره) آغاز کردند و ملت را در فضای آن قرار دادند و به جهان اعلام فرمودند ، بدانیم و این مشخصه ها را حفظ کنیم.

( امروز مهمترین وظیفه علما، روشنفکران و نخبگان، «روشنگری» و «جهاد تبیینی» در قبال فریبکاری های!! طواغیت است.)

بر طبق ایه شریفه : أ لم تر إلى الذین یزعمون أنهم آمنوا بما أنزل إلیک و ما أنزل من قبلک یریدون أن یتحاکموا إلى الطاغوت و قد أمروا أن یکفروا به و یرید الشیطان أن یضلهم ضلالا بعیدا ( نساء 60 )

 آیا ندیده اى کسانى را که مى پندارند به آنچه به سوى تو نازل شده و[به ] آنچه پیش از تو نازل گردیده، ایمان آورده اند[با این همه ] مى خواهند داورى میان خود را به سوى طاغوت ببرند، با آنکه قطعا فرمان یافته اند که بدان کفر ورزند، و[لى ] شیطان مى خواهد آنان را به گمراهى دورى دراندازد.

در واقع جریانی و عده ای در کشور دقیقا با " یتحاکموا الی الطاغوت" و اعتماد و رجوع به طاغوت اعظم ( آمریکا ) در حال ایجاد تردید در محکمات نظام هستند.

  خوشبینانه ترین حالت ، بخشی از سطوح حاکمیت ، اسیر این فریبکاری دشمن شده و متاسفانه موفق شده بخشی از افکار عمومی را نیز با خود همراه کند.در این دهه ، با جهاد کبیر باید از " جایگاه تاریخی انقلاب" که تقابل توحید با شرک و استکبار است دفاع کرد.

در جهاد کبیر ، مومنین با رد و نفی اطاعت کفار و استسلام نسبت به افکار آنها ، در واقع جرات ورود به جهادی بزرگتر که نبرد در تمامی ابعاد فکری ، میدانی و ... است را پیدا می کنند. لذا شکست یا پیروزی در جهاد کبیر ، تعیین کننده وضعیت بعدی ما در مقابل دشمن است.

جهاد کبیر باید بگونه ای باشد که آرزوها و برنامه های کفار و استکبار را نسبت به جامعه مومنین باطل کرده و آنها را کاملا ناامید کند. پس نحوه عمل و برائت از کفار و ناامید کردن آنها ، شرط تحققش است. در برائت لسانی بدون عمل ، جهاد کبیر صورت نمی گیرد.

تبیین چیست؟

رهبری معظم انقلاب در دیدار با شرکت کنندگان در سی و سومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم فرمودند :

"امروز مهم ترین وظیفه همه در امت اسلامی به ویژه علما، روشن فکران و تحصیل کردگان کشورهای اسلامی، مبارزه برای روشنگری و جهاد تبیینی درباره حقایق دنیای اسلام است."

تبیین که به معنای "بیان کردن"(غیاث اللغات) ، "روشن کردن"(اقرب الموارد) است در مفهوم عام خود، به توضیح و توصیفی اطلاق میشود که اطلاعات بیشتری را در مورد "موضوع خاص" ارائه می دهد.

چرا "جهاد تبیینی" ؟

"جهاد تبیینی" کارآمدترین ابزار برای تفکیک اسلام ناب از اسلام های جعلی و تحریف شده است.

"جهاد تبیینی" ، به جای امر و نهی ، به دنبال افزایش و ارتقای معرفت و جهان بینی نسبت به اسلام حقیقی و اسلام ناب محمدی(ص) است. واز ملزومات "جهاد تبیینی برخورداری از روحیه انقلابی و جهادی است.

"فهم زمانه" و "اقدام به هنگام" نیاز به بصیرت دارد. بنابراین در "جهاد تبیینی" باید هم خوب شناخت و هم بموقع تبیین و عمل کرد.بخصوص در زمانی که سه خطر جدی متوجه نظام اسلامی است :

1. تحریف انقلاب و مکتب امام خمینی (ره) توسط عده ای انقلابی خسته

2. ارائه "قرائت موازی" از "قرائت اصلی" مکتب ناب

3. نفوذ

تفکر و جریانی(با عقبه تاریخی و تابلوی...) اعتقادی به "روحیه انقلابی" ندارد، بلکه بحث "دوره انقلاب گذشته است" ؛ و یا دوره "جمهوری اسلامی پیش آمده است" را به میان آورده است.

اگر روحیه انقلابی مردم تقلیل یابد و بعد راحت طلبی آن ها مخاطب قرار گیرد، کسانی محبوب!! آن ها خواهند شد که "تئوری تقلیل روحیه انقلابی" را دامن میزنند.

این اندیشه بر خلاف مبانی قرآنی، "اعتدال" را که مقابل "انحراف" است، در مقابل "افراط گرایی" قرار میدهد. به همین جهت مقام معظم رهبری بر انقلابی بودن و حفظ روحیه انقلابی مردم تاکید می کنند.

این اندیشه ، نظراتی را مطرح می کند که در راستای "ادامه روح انقلابی ملت" نیست، لذا به نظر می رسد مقام معظم رهبری شرعا خود را موظف می دانند این نظرات را نقد کنند. به همین جهت در صحبت های ماه های اخیر فرمودند : اگر کسی بگوید دوره ی موشک تمام شده ؛ یا نادان است یا خائن.

این تفکر سخت معتقد است برای نجات کشور ، باید از "روحیه انقلابی" عبور کرد و به "جمهوری اسلامی" و کشور ایران فکر کرد. در مقابل ، مقام معظم رهبری معتقدند این تاریخ، ظرفیت تحقق انقلاب اسلامی و اهداف متعالی آن را دارد و برای تغییر معادلات جهانی باید بر انقلاب اسلامی تاکید کرد تا از طریق انقلاب اسلامی مشکلات منجمد شده ی تاریخی ایران نیز برطرف شود.اصل موضوع ، بحث دو نوع تفکر است که باید عمیقا به هر دو فکر اندیشید تا شرایط فعلی، مبنای فرمایشات رهبری معظم و معنای عبور تاریخی از صاحبان این تفکر برای جامعه ما ممکن گردد.

مقام معظم رهبری می فرمایند : " ما نمی خواهیم برای خودمان دردسر بی خودی درست کنیم ، بعضی ها نگویند شما مدام آمریکا را وادار می کنید و تحریک می کنید ، نه ! آمریکا تحریک نمی خواهد ، آمریکا دشمن است."

با توجه به این سخنان :

1. باید تلاش کنیم ، دشمن گم !! نشود.

2. دقیقا عده ای با بزک کردن آمریکا و دشمن ، بدنبال گم کردن دشمن هستند.

3. گم شدن دشمن یعنی غافلگیری !

4. توجه شود که مذاکر با آمریکا تنها برای گرفتن بهانه !! از دست عده ای در داخل ( در سطوح برخی مسئولین و عده ای از مردم ) و هم چنین دشمن در خارج بود ، وگرنه فرهنگ مقابله با استکبار برای ما باید همیشه پابرجا باشد.

امام خمینی ره می فرمایند :

کسی تصور نکند که ما راه سازش با جهان خواران را نمی دانیم ولی هیهات که خادمان اسلام به ملت خود خیانت کنند. اگر بند بند استخوان هایمان را جدا سازند ، اگر سرمان را بالای دار برند، اگر زنده زنده در شعله های آتش بسوزانند ، اگر زن و فرزند و هستی مان را در جلوی دیدگانمان به اسارت و غارت برند، هرگز امان نامه کفر و شرک را امضاء نمی کنیم. (صحیفه نور ج 21 ص 98)

خلاصه چند رهنمود اخیر رهبر معظم انقلاب درباره «جهاد کبیر»،  اهمیت نه گفتن به استکبار (عدم تبعیت از او) به واسطه تبیین درست واقعیت‌ها برای افکارعمومی و مطالبه «پیشرفت و اقتدار ملی» از مسئولان و دستگاه‌ها، به عنوان ابزار و ضرورت نه گفتن به دشمن است به تعبیر رهبر انقلاب« وقتی یک گفتمانی در افکار عمومی شکل بگیرد، مسئولان اجرایی را به دنبال خود می‌کشاند.

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ