سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خدا بر عهده نادانان ننهاد که دانش آموزند تا بر عهده دانایان نهاد که بدانان بیاموزند . [نهج البلاغه]
 
جمعه 98 بهمن 4 , ساعت 9:41 صبح
اختتامییه همایش آیت الله فاضل لنکرانی

 

در آیین اختتامیه این همایش مسئولان پنج پنل علمی - تخصصی که عصر روز همایش با عنوان‌های «ظاهر و باطن، محکم و متشابه»، «اصول، مبانی و قواعد و تفسیر»، «اعجاز قرآن»، «جمع قرآن و قرائات» و «تحریف ناپذیری قرآن» با حضور استادان و پژوهشگران علوم قرآنی در این همایش برگزار شده بود، گزارشی از مقاله‌های ارائه شده در پنل‌های مذکور ارائه دادند.

 

مرجعیت شیعه همیشه برای مساله قرآن اهمیت ویژه‌ای قائل است

مسئول پنل علمی - تخصصی اعجاز قرآن همایش مذکور، ضمن ارائه گزارشی از این پنل در رابطه با جمع‌بندی کلی مقالات ارائه شده در این پنل‌ها گفت: این همایش نشان داد که پیوند حوزه و مرجعیت با قرآن کریم محکم بوده و از قدیم وجود داشته و مرجعیت شیعه همیشه برای مساله قرآن اهمیت ویژه‌ای قائل بوده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی، از مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی به‌عنوان یکی از پیشگامان علوم قرآنی شیعه در قم یاد کرد و گفت: کار مهم این مرجع تقلید این بوده که در زمینه علوم قرآنی به‌صورت نظام‌مند، مستدل و محکم مطالب را ارائه داده‌اند که این می‌تواند الگویی برای رشته‌های قرآنی در حال حاضر باشد.

وی با اشاره به ارسال 350 مقاله به این همایش و استقبال پژوهشگران غیرایرانی به‌ویژه در جامعه المصطفی العالمیه از این همایش گفت: پنج مجله علمی - پژوهشی برای این همایش ویژه‌نامه منتشر کردند که این امر بیانگر اهمیت این موضوع است.

این استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی کتاب «المدخل فی التفسیر» را 50 سال قبل نگاشته که از نظر روشی بسیار منظم و دقیق بوده است.

در پایان این همایش از محمدصادق یوسفی مقدم، علیرضا محمدی فرد، سید حسین موسوی فرد، محمدصادق روحانی، محمدتقی احمدی پرتو، محمدعیسی ندافی، سید مهدی احمدی نیک، محمدرضا خانی، سیده طاهره حسینی، زهرا خباز نیاسری، ثمانه وفایی و صدیقه نیک طبع به‌عنوان صاحبان مقالات برتر این همایش تجلیل و تقدیر شد.

آیین اختتامیه این همایش با حضور آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی عباسی رئیس جامعه المصطفی العالمیه، فضلا، استادان، پژوهشگران و طلاب حوزه علمیه، محققان علوم قرآنی و جمعی از مسئولان استان قم برگزار شد. 

در صبح امروز در همایش مذکور از 12 جلد کتاب رونمایی شد و قرائت پیام آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، سخنرانی آیات رضا استادی و محمدجواد فاضل لنکرانی از استادان برجسته حوزه علمیه و ارائه چند مقاله برتر از دیگر برنامه‌های افتتاحیه این همایش بود.

در حاشیه این همایش، نمایشگاه کتابی از آثار علمی مرحوم آیت‌الله محمد فاضل لنکرانی از مراجع فقید جهان تشیع و نیز آثار مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در معرض دید عموم قرارگرفته بود.   

مرحوم آیت‌الله محمد فاضل لنکرانی از مراجع فقید شیعه در سال 1310 هجری شمسی در قم دیده به جهان گشود، وی بعد از انقلاب مشغول تدریس در حوزه علمیه قم شد و پس از ارتحال آیت‌الله اراکی یکی از هفت مرجع تقلید معرفی‌شده از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود.

این عالم ربانی در 26 خردادماه 1386 هجری شمسی دعوت حق را لبیک گفت و در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) در شهر مقدس قم به خاک سپرده شد.   

مقاله برتر همایش سیده طاهره حسینی

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ