سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و گفته‏اند حارث بن حوت نزد او آمد و گفت چنین پندارى که من اصحاب جمل را گمراه مى‏دانم ؟ فرمود : ] حارث تو کوتاه‏بینانه نگریستى نه عمیق و زیرکانه ، و سرگردان ماندى . تو حق را نشناخته‏اى تا بدانى اهل حق چه کسانند و نه باطل را تا بدانى پیروان آن چه مردمانند . [ حارث گفت من با سعید بن مالک و عبد اللّه پسر عمر کناره مى‏گیرم فرمود : ] سعید و عبد اللّه بن عمر نه حق را یارى کردند و نه باطل را خوار ساختند . [نهج البلاغه]
 
سه شنبه 90 دی 6 , ساعت 5:46 عصر

بیانات رهبری درباره حماسه 9 دی سال 88  

  شور حسینی و غیرت اعتقادی ملت ایران را در 9 دی سال 88 به خیابان های سراسر کشور کشاند تا با خلق حماسه ای عظیم از حمیت مذهبی، ملی و انقلابی بساط چند ماهه فتنه را جمع کنند. پس از این خروش آرامش بخش مقام معظم رهبری در بیانات عدیده شان بارها به این حرکت آگاهانه و به هنگام پرداختند. به دلیل اهمیت موضوع در نوشتار حاضر بخش هایی از فرمایشات ایشان درخصوص حماسه 9 دی سال 88 انتخاب و تقدیم خوانندگان محترم شده است.

 

* ماندگار در تاریخ  

روز نهم دی امسال(سال 88) هم از همین قبیل است. نهم دی با دهم دی فرقی ندارد؛ این مردمند که ناگهان با یک حرکت - که آن حرکت برخاسته از همان عواملی است که نوزدهم دی قم را تشکیل داد؛ یعنی برخاسته از بصیرت است، از دشمن شناسی است، از وقت شناسی است، از حضور در عرصه مجاهدانه است - روز نهم دی را هم متمایز می کنند.

مطمئن باشید که روز نهم دی امسال (سال 88) هم در تاریخ ماند؛ این هم یک روز متمایزی شد. شاید به یک معنا بشود گفت که در شرایط کنونی - که شرایط غبارآلودگی فضاست - این حرکت مردم اهمیت مضاعفی داشت؛ کار بزرگی بود.

* دست اشاره الهی  

هرچه انسان در اطراف این قضایا فکر می کند، دست خدای متعال را، دست قدرت را، روح ولایت را، روح حسین بن علی(علیه السلام) را می بیند. این کارها کارهایی نیست که با اراده امثال ما انجام بگیرد؛ این کار خداست، این دست قدرت الهی است؛ همان طور که امام در یک موقعیت حساسی - که من بارها این را نقل کرده ام - به بنده فرمودند: «من در تمام این مدت، دست قدرت الهی را در پشت این قضایا دیدم». درست دید آن مرد نافذ با بصیرت، آن مرد خدا.

در شرایط فتنه، کار دشوارتر است؛ تشخیص دشوارتر است. البته خدای متعال حجت را همیشه تمام می کند؛ هیچ وقت نمی گذارد مردم از خدای متعال طلبکار باشند و بگویند تو حجت را برای ما تمام نکردی، راهنما نفرستادی، ما از این جهت گمراه شدیم. در قرآن مکرر این معنا ذکر شده است. دست اشاره الهی همه جا قابل دیدن است؛ منتها چشم باز می خواهد.

  * روز مجاهدت

مهم این است که انسان این مجاهدت را بکند. این مجاهدت به نفع خود انسان است؛ خدای متعال هم در این مجاهدت به او کمک می کند. نوزده دی مردم قم در سال 56 از این قبیل بود، نهم دی امسال (سال 88) آحاد مردم کشور - که حقیقتاً این حرکت میلیونی فوق العاده مردم حرکت عظیمی بود - از همین قبیل است و قضایای گوناگونی که ما در طول انقلاب از این چیزها کم نداشتیم. این مجاهدت، راه را به ما نشان می دهد.

* سجده شکر

... همان کسانی که از اول انقلاب با انقلاب و با امام دشمنی کردند، سنگ زدند، گلوله خالی کردند، تروریسم راه انداختند. سه روز از پیروزی انقلاب در بیست و دوی بهمن گذشته بود، همین آدمها با همین اسمها آمدند جلوی اقامتگاه امام در خیابان ایران، بنا کردند شعار دادن؛ همانها الان می آیند توی خیابان، علیه نظام و علیه انقلاب شعار می دهند! چیزی عوض نشده. اسمشان چپ بود، پشت سرشان آمریکا بود؛ اسمشان سوسیالیست بود، لیبرال بود، آزادی طلب بود، پشت سرشان همه دستگاه های ارتجاع و استکبار و استبداد کوچک و بزرگ دنیا صف کشیده بودند!

امروز هم همین است. اینها علامت است، اینها شاخص است و مهم این است که ملت این شاخصها را می فهمد؛ این چیزی است که انسان اگر صدها بار شکر خدا را بکند، حقش را بجا نیاورده است؛ سجده شکر کنیم.

* راز ماندگاری

این ملت عظیم از قشرهای مختلف در سراسر کشور نگاه می کنند به صحنه، می شناسند صحنه را؛ خیلی چیز بزرگ و مهمی است. اینی که من عرض می کنم روز نه دی در تاریخ ماندگار است، به خاطر این است. مردم بیدارند؛ همین است که کشور شما را نگه داشته است عزیزان من! همین است که انقلابتان را حفظ کرده است؛ همین است که جرأت سران استکبار را از آنها گرفته است که بخواهند به ملت ایران حمله کنند؛ می ترسند. حالا در تبلیغات، زید و عمرو و بکر را می کشند جلو، بمباران تبلیغاتی می کنند؛ اما حقیقت قضیه چیز دیگری است.

* راهپیمایی حکومتی

گفتند راه پیمایی حکومتی! بی عقلها نفهمیدند که با این حرف دارند حکومت را تعریف می کنند؛ دارند از حکومت تمجید می کنند. این چه حکومتی است که در ظرف دو روز - روز عاشورا (یکشنبه) آن خباثتها را راه انداختند، روز چهارشنبه این حرکت عظیم راه افتاد - می تواند یک چنین بسیج عظیم ملی را در سرتاسر کشور بکند؟ امروز کدام کشور دیگر، کدام حکومت دیگر چنین قدرتی دارد؟ قوی ترین حکومتهای دنیا و ثروتمندترین شان - که ولخرجی های زیادی هم برای جاسوس پروری و خرابکاری و تروریست پروری دارند - اگر همه تلاش شان را هم بکنند، نمی توانند ظرف دو روز، صد هزار نفر آدم را بیاورند توی خیابانهای شهرشان یا کشورشان. چند ده میلیون انسان در سرتاسر کشور بیایند! اگر به دستور حکومت آمده باشند، این خیلی حکومت مقتدری است؛ پس خیلی حکومت قوی ای است که اینجور امکان بسیج را دارد. اما حقیقت غیر از این است؛ حقیقت این است که در کشور ما حکومت و مردمی وجود ندارد - همه یکی اند - مسئولان حکومت، از شخص حقیر این بنده گرفته تا دیگران، هر کدام قطره هایی هستیم در اقیانوس عظیم این ملت.(1)

* کار غیرمتعارف

شناسایی لحظه ها و انجام کار در لحظه نیاز، خیلی چیز مهمی است. شورای شما بحمدالله این خصوصیت را داشته است. دلایل زیادی هم برای این هست؛ آخری اش همین نهم دی است؛ قبلش -ده سال قبل از این- 23تیر است ...؛ آن روز هم نیاز لحظه ها بود؛ این یک کار متعارف و معمولی نبود. راه پیمایی مردم در بیست و دوی بهمن با همه عظمتی که دارد ...یک کار متعارف است، یک کار روان شده است، شناخته شده است، متوقع است که انجام بگیرد و انجام می گیرد؛ اما بیست و سه تیر در سال 78، یک کار متعارف نبود، یک کار متوقع نبود؛ اهمیت داشت که این مجموعه بداند و بفهمد که این کار در آن شرایط، لازم است و آن را انجام بدهد. کار نهم دی ماه امسال هم همین جور بود. شناختن موقعیت، فهمیدن نیاز، حضور در لحظه مناسب و مورد نیاز؛ این اساس کار است که مومن باید این را هم با خود همراه داشته باشد تا بتواند وجودش موثر بشود؛ آن کاری را که باید انجام بدهد، بتواند انجام بدهد. خوب، الحمدلله شورای هماهنگی تبلیغات این خصوصیت را داشته است. (2)

* حضور بدون فراخوان

راز ماندگاری این انقلاب، اتکای به ایمانهاست؛ اتکای به خداست. لذا شما می بینید آن روزی که توده عظیم مردم در سرتاسر کشور احساس کنند که دشمنی ای متوجه انقلاب است، احساس کنند که دشمنی جدی ای وجود دارد، بدون فراخوان حرکت می کنند می آیند. روز نهم دی شما دیدید در این کشور چه اتفاقی افتاد و چه حادثه ای پیش آمد. دشمنان انقلاب که همیشه سعی می کنند راه پیمایی های میلیونی را بگویند چند هزار نفر آمده اند - تحقیر کنند، کوچک کنند - اعتراف کردند و گفتند در طول این بیست سال، هیچ حرکت مردمی ای به این عظمت در ایران اتفاق نیفتاده است؛ این را نوشتند و گفتند. آن کسانی که سعی در کتمان حقایق درباره جمهوری اسلامی دارند، این را گفتند. علت چیست؟ علت این است که مردم وقتی احساس می کنند دشمن در مقابل نظام اسلامی ایستاده است، می آیند توی میدان .

* حرکت ایمانی و قلبی

این حرکت ایمانی است، این حرکت قلبی است؛ این چیزی است که انگیزه خدایی در آن وجود دارد؛ دست قدرت خداست، دست اراده الهی است؛ این چیزها دست من و امثال من نیست. دلها دست خداست. اراده ها مقهور اراده پروردگار است. وقتی حرکت خدایی شد، برای خدا شد، اخلاص در کار بود، خدای متعال اینجور دفاع می کند. لذا می فرماید: «ان الله یدافع عن الذین امنوا». این را دشمنان نظام اسلامی نمی فهمند، تا امروز هم نفهمیدند .... (3)

* پیروزی ملت

البته سال گذشته، سال مهمی برای کشور ما بود. به نظر من ... سال 88، سال ملت ایران بود؛ سال پیروزی ملت ایران بود؛ سال حضور نمایان ملت ایران در عرصه های عظیم زندگی در نظام اسلام و در کشورمان بود. یک جا در بیست و دوم خرداد چهل میلیون نفر پای صندوقهای رأی آمدند؛ ... این چیز بسیار مهمی است.

* آخرین ضربه ملت

آزمون مهمی بود برای کشور. ... هم عبرتهای زیادی داشت، هم درسهای زیادی داشت و در این آزمون، ملت ایران پیروز شد. ... می خواستند بین مردم اغتشاش ایجاد کنند. ... روسای جمهور کشورهای مستکبر در این قضیه وارد میدان شدند؛ اغتشاشگران خیابانی و خرابکارانی را که با آتش زدن می خواهند موجودیت خودشان را نشان بدهند، ملت ایران نامیدند؛ شاید بتوانند اوضاع را آنچنان که طبق میل خودشان است، در افکار عمومی دنیا و کشورمان تصویر و ترسیم کنند؛ اما شکست خوردند.

قوی ترین و آخرین ضربه را ملت در روز نهم دی و بیست و دوی بهمن وارد کرد. کار ملت ایران در 22 بهمن، کار عظیمی بود؛ نه دی هم همین جور. یکپارچگی ملت آشکار شد. همه کسانی که در عرصه سیاسی به هر نامزدی رأی داده بودند، وقتی دیدند دشمن در صحنه است، وقتی فهمیدند اهداف پلید دشمن چیست، نسبت به آن کسانی که قبلاً به آنها خوشبین هم بودند، تجدیدنظر کردند؛ فهمیدند که راه انقلاب این است، صراط مستقیم این است. در بیست و دوی بهمن، ملت همه با یک شعار وارد میدان شدند. خیلی تلاش کردند، شاید بتوانند بین ملت دو دستگی ایجاد کنند؛ اما نتوانستند و ملت ایستاد؛ این پیروزی ملت بود. از بیست و دوم خرداد تا بیست و دوم بهمن - هشت ماه- یک فصل پرافتخار و پرعبرتی برای ملت ایران بود؛ این یک درس شد. آگاهی جدیدی به وجود آمد. فصل تازه ای در بصیرت ملت ایران گشوده شد. این یک زمینه بسیار مهمی است. باید بر اساس این زمینه، حرکت کنیم.(4)

* نقش علمای معتمد

یکی از تمایزات نظام جمهوری اسلامی این است. مجموعه خبرگان، مجموعه علمای صاحب نام و صاحب شأن در بین مردم و مورد اعتماد مردم در همه قضایا، بخصوص در قضیه بسیار مهم رهبری و انتخاب رهبری و قضایای مربوط به آن محسوب می شود و همین حضور اثرگذار و حساس در بین مردم، آثار و برکات خودش را داشته است و دارد. حضور مردم در حوادث بزرگ و مهم و اعلان موضعی که می کنند - مثل راه پیمایی مهم بیست و دوم بهمن که واقعاً یک پدیده عظیمی بود در تاریخ انقلاب در این شرایط و با این اوضاع و احوال و قبل از آن، حضور مردم در خیابانها در سراسر کشور در نهم دی- بدون اینکه علما و راهنمایان معنوی مردم که مورد اعتماد آنها هستند، دلهای مردم را به حقایق این انقلاب متوجه کنند، میسر نمی شد. ...(5)

* برکت حضور جوانان

اگر صحبت کارهای فناوری پیچیده است، همین جوانها هستند...

به میدان عمل و خدمت و تلاش که می رسیم، همین حرکت عظیم بسیج سازندگی را می بینیم؛ به میدان سیاست و اعلام حضور که می رسیم، حرکت نه دی را می بینیم، حرکت بیست و دوی بهمن را می بینیم، حضور عظیم در انتخابات را می بینیم؛ اینها معناش چیست؟ معناش این است که امروز جوانان ما- که اکثریت قاطع ملت ما هستند - و عموم ملت ما در همان جهت حرکت انقلاب اسلامی و با همان ضرب دست انقلاب، رو به فزایندگی هستند، دارند پیش می روند. پس ما پیش رفتیم.(6)

* تلاش برای ملت

آنچه که برای ما لازم است، این است که آحاد مردم، مسئولان، غیر مسئولان، بخصوص جوانها، بخصوص کسانی که سخن و حرفشان تأثیر دارد، احساس مسئولیت حضور در صحنه را از دست ندهند. هیچ کس نگوید من تکلیفی ندارم، من مسئولیتی ندارم؛ همه مسئولند.

من می بینم که این احساس مسئولیت را داریم. این را مردم کشور ثابت کردند، ثابت می کنند؛ حالا یک نمونه واضحش همین نه دی بود ...

1- در جمع مردم قم در سالگرد قیام 19 دی، (19/10/1388)

2- در جمع اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی (29/10/1388)

3- در جمع فرماندهان و پرسنل نیروی هوایی ارتش، (19/11/1388)

4- در اجتماع زائران حرم مطهر رضوی(1/1/1389)

5- در جمع اعضای مجلس خبرگان رهبری(6/12/1388)

6- در جمع جهادگران بسیج سازندگی(31/6/89)

7- در جمع مردم مازندران در سالگردحماسه 6 بهمن، (6/11/1388)

منبع:

leader-khamenei.com



لیست کل یادداشت های این وبلاگ