سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ناتوانترین مردم کسى است که نیروى به دست آوردن دوستان ندارد ، و ناتوانتر از او کسى بود که دوستى به دست آرد و او را ضایع گذارد . [نهج البلاغه]
 
یکشنبه 89 آذر 7 , ساعت 12:15 صبح

بسمه تعالی
به دعوت برادر محترم روح الله جعفری (+) به موج وبلاگی بسیج و بسیجی واقعی دعوت شدم.

بسیجی یعنی : علی علیه السلام که تمام وجودش وقف اسلام بود.

به فرموده مقام معظم رهبری پیشرو بودن مهم ترین صفت یک بسیجی است.

فرهنگ بسیجی در یک جمله :

بسیجی یک فرهنگ است و اگر بخواهیم این فرهنگ را در یک جمله تعریف کنیم ، باید بگوییم پیشرو بودن در همه عرصه های اساسی زندگی .

مقام معظم رهبری مد ظله العالی در دو بیان دیگر درباره ی پیشرو بودن بسیجیان فرموده اند : (همین بسیجی ها واقعا بهترین جوانانند که در میدان علم و دین و جهاد ، پیشرو هستند . در کجا چنین جوانانی را سراغ داریم ؟ نظیر این ها را خیلی کم داریم و در هیچ جای دنیا تعدادشان به این کثرت نیست.)

(در همه نیروهای فرهنگی و فکری ، نیروهای علمی و نیروهای هنری هم این نیروی عظیم بسیج مردمی می تواند پیشرو باشد ، چون جوان است، چون با نشاط است ، چون از متن مردم است.)

الگوی پیشرو

رهبر دانا و حکیم انقلاب در معرفی الگو ی پیشرو فرموده اند:

(شما امیرالمومنین علیه السلام را فقط به عنوان یک چهره ی دوران چهل ساله و پنجاه ساله و شصت ساله نبینید . درخشش آن حضرت در دوران جوانی ، همان الگوی ماندگاری است که همه ی جوانان می توانند آن را سرمشق خودشان قرار دهند . در دوره جوانی در مکه ، یک عنصر فداکار ، یک عنصر باهوش و یک جوان فعال و پیشرو و پیشگام بود. در همه ی میدان ها ، مانع های بزرگ را از سر راه پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم )بر می داشت در میدان های خطر سینه سپر می کرد و سخت ترین کارها را برعهده می گرفت. با فداکاری خود ، امکان هجرت پیامبر  ( صلی الله علیه و آله و سلم)را به مدینه فراهم کرد و بعد در دوران مدینه ، فرمانده سپاه ،فرمانده دسته های فعال ، عالم هوشمند ، جوانمرد و بخشنده بود . در میدان جنگ ، سرباز شجاع و فرمانده پیشرو بود . در عرصه حکومت ، یک فرد کار آمد بود . در زمینه مسائل اجتماعی هم یک جوان پیشرفته ی به تمام معنا بود .

الگوی امروزی پیشرو بودن را نیز شهدا و ایثارگران معرفی فرموده اند

صفات پیشروان

قرآن کریم در سوره مومنون صفات سابقون و پیشروان را این گونه بیان می فرماید:

ان الذین هم من خشیه ربهم مشفقون (57) و الذین هم بایات ربهم یومنون (58)والدین هم بربهم لا یشرکون (59)و الذین یوتون ما اتوا و قلوبهم وجله آنهم الی ربهم راجعون (60)اولئک یسارعون فی الخیرات و هم له سابقون (61)

مسلما کسانی که از خوف پروردگارشان بیمناکند و آنان که به آیات پروردگارشان ایمان می آورند و آنها که به پروردگارشان شرک نمی ورزند و آنها که نهایت کوشش را در انجام طاعات به خرج می دهند و با این حال دلهایشان هراسناک است از اینکه سرانجام به سوی پروردگارشان باز می گردند آری چنین کسانی در خیرات سرعت می کنند و از دیگران پیشی می گیرند .

آیات فوق ترسیم جالب و تنظیم کاملا منطقی برای بیان صفات این گروه از مومنان پیشگام است از ترس آمیخته با احترام و تعظیم که انگیزه ایمان به پروردگار و نفی هرگونه شرک است شروع کرده و به ایمان و معاد و دادگاه عدل خدا که موجب احساس مسئولیت و انگیزه ی هر کار نیک است منتهی می گردد و مجموعا چهار ویژگی و یک نتیجه را بیان می کند .

حضرت امام  خمینی رحمت الله علیه نیز با الهام از آموزه های دینی فرموده اند: اگر افراد یک ملت تزکیه و تربیت شده باشند آن ملت پیشرو است.اگر شرط پیشرو بودن ملت تزکیه و تربیت است پیش شرط آن تزکیه و تربیت نیروهای بسیجی است که باید در این امر نیز پیشرو باشند.

بسیج در واقع یک حرکت گسترده ی مردمی است. خیلی ها ممکن است داخل در نیروهای بسیج و گردان های مقاومت و نیروی مقاومت سپاه نباشند اما در دل بسیجی باشند . در نظر خواهی هایی که از جوان های ما کدند بیش از نود درصد جوان های کشور اعلام کردند که آماده ی دفاع از ملتند . این معنای بسیج است همین روحیه وقتی با اخلاص بیشتر به مبانی و یا پرهیزکاری و پارسایی همراه شود چهره های نورانی جوانان بسیجی عزیز ما را در بخش های ممتاز و پیشرو مشخص می کند.

به عنوان فردی که سالیان مدیدی است توفیق خدمت در بسیج را داشته ام و در سمت های گوناگون فعالیت کرده ام و به عنوان یک هادی سیاسی و مربی طرح صالحین و معرفت در بسیج چند نکته را قابل ذکر می دانم و آن این مطلب است که بسیجی همانند طلبه فردی است که در جامعه الگوی دیگران است پس برای الگو بودن نیاز به تربیت و تزکیه بسیار خود دارد . از یک بسیجی انتظار می رود که در تمام زمینه ها نمونه و الگو باشد در زمان جنگ بسیجی روحیه دلاوری داشت و با جانفشانی و اسلحه از ملت و آرمانهایش دفاع می کرد . زمانی افتخار بسیجی سنگر و تفنگش بود . سنگر خوب و قشنگی داشتیم /روی دوش خود تفنگی داشتیم/ روحیه شهادت طلبی و روحیه دلاوری حرف اول را می زد . اما اکنون فضای جنگ در جامعه تغییر کرده همانگونه که پای تزویر و ریا در تمام مسائل به چشم می خورد پای آن به مسائل سیاسی و نظامی هم به شکل بسیار بدتری رخنه یافته است. لذا بسیجی باید زرنگ بوده و دیدگاه خود را روز به روز ارتقا بخشیده فردی ساده لوح نباشد و روز به روز بر علم و آگاهی و تقوای خود بیفزاید جنگ نرم در این زمان اسلحه اش  دانش و تقوا ست اسلحه اش فناوری های گوناگون در عرصه های گوناگون است . پس برای دفاع از آرمانهای دینی و مملکتی باید از سلاح دشمن نه تنها ضربه نخورد و پاتک زد بلکه باید حمله نمود و فرهنگ و آداب اسلامی خود را جایگزین آن نمود . بسیجی باید تلاش بسیار نماید تا فردی کیّس و باهوش بوده و از طریق فریب خوردنش همچون ابوموسی ها به دین ضربه وارد نسازد. بسیجی به جای دیدن سریالهای متفاوت که از زدن این کانال به آن کانال منتهی می شود و آنچه که وقت و عمرش را هدر و تلف می سازد و به جای بیهوده کاری ها باید به قرآن و سخنان ائمه اطهار علیهم السلام رجوع کرده و الگو گیری نماید مهمتر از پنهان ماندن قبر حضرت زهرا علیها السلام و گریستن برآن و مهمتر از خاکی بودن قبرستان بقیع و حرم کاظمین ، خاک خوردن برروی معارف این بزرگواران است که بسیجی باید خاک از آن بزداید و خود از آن  شهد شیرین نوشیده و بنوشاند.به عنوان مثال در ایام غدیر ازمهمترین اعیاد مسلمانان، بسیجی در پایگاه جشن می گیرد شیرینی می دهد مراسم مولودی خوانی برگزار می کند و عیدی داده و عیدی می گیرد آیا به واقع علی علیه السلام را هم شناخته و معارف بلند غدیر راهم درک کرده است آیا معارف بلند و بی همتای نهج البلاغه را تورقی زده و مطالبش را خوانده و عمل کرده یا نه فقط ظاهر را گرفته و باطن را رها کرده آنچه ما باید بدانیم اینکه هر کدام از طرح های بسیج زمانی نتیجه بخش خواهند بود که هدف اصلی از اجرای طرح مشخص شده و صرفا جهت دادن گزارش و از سر بازکردن طرح نباشد . بسیجیان بزرگترین نعمت جامعه اسلامی ما هستند که خداوند به هر ملتی چنین سربازانی را عطا نمی کند پس بیایید قدر خود را بدانید و از نعمتهای جاری در مملکت نهایت استفاده را مثل آنچه که تاکنون انجام داده اید ببرید . و به خود و ملت اسلامیتان ببالید که خدا توفیق بسیجی بودن و خدمت به اسلام را به هر کسی عطا نمی کند اینک که توفیق خدمت رسانی یافته ای قدرش بدان و نهایت استفاده را ببر. امیدوارم در راهی که در آن قدم نهاده اید موفق بوده و از امتحانهای الهی سر افراز  بیرون آیید. علی یارتان هفته بسیج بر بسیجیان عزیز این انوار الهی مبارک باشد.

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ